Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Yleisesti

Tuotteen nimeäminen on yksi tärkeimmistä vaiheista verkkokaupan ylläpidossa. Tuotteen nimäminen oikein vaikuttaa näkyvyyteen hakukoneissa (tuo kauppaan kävijöitä) sekä kaupan sisällä konversioon (kauppaa tulee enemmän). Konversioon vaikuttaa se että asiakas tunnistaa tuotteen paremmin ja kaupan sisäiset hakukoneet löytävät tuotteet paremmin. Tärkeää on myös havaita että nimeämisellä voidaan kohdistaa asiakkaat ostamaan tiettyjä tuotteita enemmän kuin toisia. Näin voidaan myös suunnitella ostoja. Jos tuoteryhmissä on paljon erilaisia samankaltaisia tuotteita (esim. 50 erilaista makuupussia) on asiakkaalla enemmän vaihtoehtoja ja hakukoneeseen optimoituu enemmän hakusanoja. Kuitenkaan kaikkia tuotteita ei kannata ostaa yhtä paljon varastoon, koska aina osa tuotteista on suositumpia kuin toiset. Tällöin suosituimmat tuotteet saattavat loppua kesken ja osa tuotteista saatetaan joutua myymään alennuksella pois varastosta.

Seuraavaksi käsittelemme miten nimeät tuotteet oikein ja kohdistat asiakkaat ostamaan haluamiasi tuotteita. 

Tuotteen nimi 


Ensimmäiseksi käsittelemme minne ja miten nimi voidaan laittaa järjestelmässä. 

Nimi 1 kenttä tuotteen perustiedot -välilehdellä tuoterekisterissä. 

Tämä kenttä on rajattu merkkimäärältään rajalliseksi. Syy on myymälän kassakuitin rajallinen tila. Nimi 1 kenttään tuote voidaan nimetä esimerkisi myymälän vakiintuneen tavan mukaan. Näitä voivat olla mm. vakiintunut tapa käyttää hakusanoja tuotteiden nimissä oman henkilökunnan vakiintuneen tavan mukaan.  

Jos kuitenkin nimi1 merkkimäärä riittää ja muita esteitä ei ole voidaan tuotteen nimi kirjoittaa kokonaan Nimi 1 kenttään. 

Verkkokauppaa varten tuotteen nimi voidaan kuitenkin kirjoittaa "tekstit välilehden" NIMI otsikon alle Muokkaa tekstiä -nappia käyttäen.
Nimi kirjoitetaan suoraan välilehdellä olevaan laatikkoon eikä HTML editoriin. 


Miten tuote sitten nimetään ja kirjoitetaanko nimi isoilla vai pienillä kirjaimilla? 

Tuotteita on eri toimialoilla erilaisia. Esim vaatealalla vaatteiden nimet ovat hyvinkin samanlaisia. Vastaavasti elektroniikka alalla tuotteiden nimet ovat hyvinkin yksilöiviä. Käsitellään seuraavaksi useampia erilaisia tuotteita.
Ensimmäiseksi pitää tajuta että sana jota ei esiinny tuotteessa missään kohtaa (nimi ja tuotekuvaukset) ei voi optimoitua. Tuotteen nimi optimoituu parhaiten. Toinen asia joka tulee muistaa on sanajärjestys. Ensimmäinen sana on tärkeämpi kuin toinen ja jne. Sanajärjestyksen pitäminen samanlaisena pitää tuotelistauksen siistin näköisenä ja helpottaa tuotetietojen selaamista. Älä siksi muuta kirjoitusasua koko ajan. Erittäin tärkeää on myös huomoida tuoteryhmän nimi. Tuoteryhmässä täytyy olla tuoteryhmän nimeen osuvia sanoja tuotteiden nimissä. Se käytetäänkö isoja vai pieniä kirjaimia on sekä personointikeino (minkä tyylin valitset) mutta vaikuttaa myös tuotteen hakutuloksen ulkonäköön Googlen hakutulos listauksessa. Tekstit menevät sinne sen näköisinä kuin ne on kirjoitettu. Koska Googlen hakulistauksen otsikkoon mahtuu vain tiettyn pituuden verran tekstiä isolla kirjaimilla kirjoitettu tuotenimi voi katketa. Pieniä kirjaimia mahtuu siis vähän enemmän kuin isoja. Tämä ongelma tulee kun tuotenimet ovat pitkiä tai nimi 2 on käytössä. 

Miten eri tavoin nimeäminen voidaan sitten tehdä. Ylin vaihtoehto on ehdotus nimeämismalliksi. 

Vaateala


Sininen miesten huppari Adidas
Miesten huppari Adidas
Huppari Adidas

Kuten esimerkissä näkyy tuotteen nimen tarkentavat hakusanat on karsittu alaspäin menessä vähemmäksi. Tällöin alimmalla tasolla tuotteen nimi ei juuri yksilöi tuotetta. 

Erikostavarakauppa


Go Big Britax yhdistelmävaunut

Yhdistelmävaunut Britax Go Big
Go Big yhdistelmävaunut

Tärkein yksilöivä hakusana on esimerkissä ensimmäisenä. Yhdistelmävaunut hakusanalla ei haluta yksittäisen tuotteen optimoituvan vaan halutaan että tuoteryhmä optimoituisi. Silloin asiakas laskeutuisi sivulle, jossa on paljon erilaisia yhdistelmävaunuja. Alimmassa tuotemerkki puuttuu.

FN4UHVDN1 SIEMENS PYYKINPESUKONE
FN4UHVDN1 Siemens pyykinpesukone

Molemmat ovat teknisesti oikein mutta ylin on pidempi kirjoitusasultaan. Google haussa tämä voi viedä tilaa otsikosta jos tuotteen nimen perään tulisi vielä vakiona jokin kehote - esim ehkäpä edullisimmin elektropojat verkkokaupasta

SIEMENS FN4UHVDN1 PYYKINPESUKONE

Tässä tuotemerkki on ensimmäisenä ja se ei ole merkitsevässä asemassa tuotetta yksilöidessä


Kehoitteet (Nimi2)



Miten sitten sanat jotka ovat "KEHOTTEITA" 

Näitä ovat mm. 

TM-Testivoittaja
Mallistonsa lippulaiva
Ihanan pehmeä
Huipputyylikäs
Suosittelemme tätä tuotetta
Paljon juoksevalle
Rasvan polttoon
Mahtuu erittäin pieneen tilaan
A+++, 9KG, 1400K/MIN, TURBOWASH
Huipputarjous!
1000m valokeila!

Kehotteita ovat siis suosittelut, mallitarkennukset, arviot, faktatiedot, kenelle tuote on tarkoitettu, yms
Kehotteilla voidaan kohdistaa asiakkaan katse juuri tiettyyn tuotteeseen ja ohjata asiakas tämän tuotteen pariin. Jos tuotelistauksessa on useampi samankaltainen tuote ja yhdessä lukee "Suosittelemme" on tämä tuote yleensä tuoteryhmänsä ostetuin. Kehoitetta ei kannata laittaa jokaiselle tuotteelle, vaan ainoastaan niille tuotteille joiden myyntiä halutaan korostaa. Jos kehote on osto-opas tyyppinen ei tämä silloin häiritse, esim siis Rasvan polttoon, A+++, 9KG, 1400K/MIN, TURBOWASH 
Kehotteen suosittelemme kirjoittamaan NIMI 2 kenttään jolloin se korostuu tuotelistauksissa ja tuotekortilla. Nimi 2 kenttä myös optimoituu ja se tulee Googlen hakutulos otsikkoon tuotteen nimen perään jos se siis mahtuu.    


Esim.

NIMI 1. -  FN4UHVDN1 SIEMENS PYYKINPESUKONE
NIMI 2. -  A+++, 9KG, 1400K/MIN, TURBOWASH
Verkkokaupan vakiolopputeksti - ehkäpä edullisimmin Elektrotti verkkokaupasta

Googlen hakutuloksen otsikko olisi   FN4UHVDN1 SIEMENS PYYKINPESUKONE A+++, 9KG, 1400K/MIN, TURBOWASH  - ehkäpä edullisimmin Elektrotti verkkokaupasta
mutta tässä tapauksessa koko otsikko ei mahdu hakutulokseen joten nimi näyttäisi hakukoneissa tältä FN4UHVDN1 SIEMENS PYYKINPESUKONE A+++, 9KG, 1400K/MIN, TU...
Tässä esimerkissä koko otsikko ei olisin näkynyt vaikka olisi käytetty pieniä kirjaimia mutta tekstiä olisi näkynyt enemmän.

HUOM! Kehoitetta ei voi käyttää multituotteissa, koska nimi2 kenttään laitetaan multituotteen ominaisuus arvo. Verkkokauppa ei näytä nimi2 -kenttää multituotteilla tuotelistauksessa eikä tuotekortilla.




  • No labels