Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Ensimmäinen maksutavan valintaa ohjaava asian on oma asiakaskunta. Ovatko asiakkaina kuluttajia (B2C) vai yrityksiä (B2B) vai sekä että (B2C/B2B)?




B2C - Kuluttajakaupan maksutavat

Kuluttajakauppaan on oikeastaan kolme vaihtoehtoa: Joko Klarna Checkout (KCO) tai Paytrail tai molemmat. Molemmilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Oikeaa maksutapaa kannattaa miettiä oman asiakaskohderyhmän kannalta. 

Molemmat maksutapatarjoajat tarjoavat kaikki perus pankki- sekä luottokorttimaksut, sekä laskun että tilimaksun. Eroa tulee käyttöliittymistä, kustannuksista, loppuasiakkaan jälkihoidosta.

  • Käyttöliittymässä Klarna vie voiton. Etenkin mobiilimaksamisessa Klarna ottaa selvän eron. Tämä näkyy mobiilipuolen konversioissa sekä yllättävää kyllä myös keskiostoksen kasvuna.
  • Maksamisen helppous tuo Klarnalle myös voiton, johtuen isosta asiakasrekisteristä, jolloin loppuasiakkaan todentaminen on paljon helpompaa.
  • Monikanavaisuudessa KCO vie voiton. Klarnan Offline rajapinta tulee myymälöihin, jolloin mobiilimaksamista voi tarjota myös kivijalassa
  • Loppuasiakkaan jälkihoidossa palveluntarjoajat ovat aika samalla viivalla. Osa tykkää toisesta, osa toisesta.

  • Molemmat palvelut käyvät yritysasiakkaille. Klarnan yritysasiakastuki (myös yrityslasku) on tulossa tammikuussa 2017
  • Klarna on laajennettavissa ulkomaankauppaan helposti. Esim. Ruotsiin suuntautuvaan kauppaan. 
  • Raportoinnissa tarjoajat ovat samalla viivalla. Molemmat ovat tilittävät köntän, josta provisio on vähennetty. 

Ominaisuuksissa Klarna vie voiton mutta hinta on erittäin merkittävä tekijä. 


Valitse vähintään yksi näistä maksuliittymistä:

Muut maksutavat:

  • Postiennakko
  • Bussiennakko
  • Tilimyynti
  • Lasku
  • Viitesiirto


Kunkin asiakkaan tulisi tarkastella asiaa tutkimalla omia lukujaan. Mitä enemmän luottokortti ja laskuostoksia kauppiaalla on, sitä enemmän se sataa Klarnan laariin. Samoin jos keskiostos on pieni. 

Esimerkki. 1. 

Kauppiaan vuosimyynti on seuraava:

  • 100 000 vuosimyynti
  • 100 euron keskiostos
  • Kauppoja 1000 kpl / vuosi 

Kauppatapahtumat jakautuvat eri maksutavoille seuraavasti: 

  • 10% Nordea verkkomaksuille
  • 40% Muille verkkopankeille
  • 20% luottokorteille
  • 30% laskulle


Paytrail hinta 1.1.2017 Hinnasto:

  • 50c Nordean verkkopankkimaksu
  • 35c Muut verkkopankkimaksut
  • 35c + 2% luottokortit ja laskuvaihtoehto 

Olisi Paytrail hinta vuodessa yhteensä 2017 € eli 2,017% liikevaihdosta. Tätä voidaan verrata Klarnan pyytämään prosenttihintaan jonka hinta vaihtelee asiakkaittain riskin ja liikevaihdon koon mukaan. 

---

Jos keskiostos olisi ollut 200 € Paytrailhinta olisi ollut noin 1890 euroa eli 1,89% kokonaisliikevaihdosta (Kauppoja 500 kpl / vuosi) 

---

Vastaavasti voidaan todeta että jos kauppiaan myynti on vaikka miljoona euroa vuodessa niin riippuen miten maksutavat jakautuvat tai millainen kauppiaan keskiostos on pysyy tuo Paytrail prosentti kiinteänä. Vastaavasti Klarna on tehnyt hyviä tarjouksia isoille verkkokaupoille. 

Suoraan hintaan perustuva vertailu on siis aina kauppiaskohtainen ja tuossa voi tulla selvää hintaetua periaatteessa kummallekin riippuen ihan alkuluvuista. Tässä vertailussa hintaa on tarkastetltu suoraan hintana samanlaisissa kaupoissa eikä esim olla huomioitu että Klarna kaupassa myynti on ollut kokemuksien mukaan hieman suurempi.   

Huom! Nethit ei hinnoittele mitään maksutapaa eikä voi vaikuttaa maksunvälittäjien hinnastoihin. Rajaamme roolimme ainoastaan konsultatiiviseen rooliin kumpi maksutapa kannattaisi valita. Vertailemme omia kokemuksiamme toimivuudesta ja kauppias voi käyttää tätä pohjatietona verratessaan hintoja. Loppuun kuitenkin toteamus että molemmissa maksutavoissa on myös omat hyvät spesiaalihyötynsä joten sinänsä molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja. 

Hinnat ovat palveluntarjoajien netissä imoitettuja listahintoja, eivätkä välttämättä edusta tarjoajan ja kauppiaan välisiä hintoja. Nethitin asiakkaiden verkkokaupat ovat huomattavasti keskimääräistä suomalaista verkkokauppaa enemmän kauppaa tekeviä verkkokauppoja, joihin maksunvälittäjät pääsääntöisesti tarjoavat parempia hintoja.

Muut maksutavat kuluttajakauppaan:

Kuluttajakaupan maksutavoissa harvoissa poikkeuksissa kannattaa ottaa joku seuraavista käyttöön. Tästä kannattaa pyytää konsultaatiota omalta Omnisell asiantuntijaltasi.

  • Postiennakko (asiakkaalla helppo mahdollisuus jättää noutamatta lähetys)
  • Bussiennakko (asiakkaalla helppo mahdollisuus jättää noutamatta lähetys)
  • Lasku (Kauppias ottaa luottoriskin, kuluttajakaupassa erittäin harvinainen)
  • Tili (Kauppias ottaa luottoriskin, Myydään velkasaldoon, joka laskutetaan myöhemmin, kuluttajakaupassa erittäin harvinainen)
  • Viitesiirto (Työläs kauppiaalle seurata viitteitä vaikka ajot tehdään viitesiirtotiedostoilla, omakustannehinta yleensä isompi kuin ostettu palvelu)



B2C ja B2B verkkokaupan maksutavat 

TÄMÄ OSIO ARTIKKELISTA ON VIELÄ KESKEN.

Käy myöhemmin katsomassa päivitettyä tietoa!


B2B - Yrityskaupan maksutavat

TÄMÄ OSIO ARTIKKELISTA ON VIELÄ KESKEN.

Käy myöhemmin katsomassa päivitettyä tietoa!




  • No labels