kassajärjestelmä

Skip to end of metadata
Go to start of metadata
Sisällysluettelo


Taustaohjelman päivitys winskjupdate-apuohjelmalla

HUOM! Mikäli taustaohjelmanne on liittymillä kytketty toisiin ERP-ohjelmistoihin, konsultoikaa ylläpitäjäänne ennen päivitystä.


  1. Ota varmuuskopio WinSKJ -hakemistosta (alihakemistoineen)!
  2. Tarkista, että järjestelmän asennuskansiosta löytyy winskjupdate.exe (yleensä kansiossa C:\Winskj)

  3. Sulje kaikilta työasemilta kaikki SKJ-ohjelmat. (taustaohjelma, kassa, webkauppavahti, PLserver, ketju, myyntitilaus, ostotilaus)
    1. Tässä suositellaan ihan jokaisen päivitettävän koneen/palvelimen uudelleenkäynnistystä
  4. Käynnistä winskjupdate.exe kantakoneella järjestelmänvalvojana.
  5. Varmista, että ohjelmistopolku on oikea, ja vaihda se oikeaksi, mikäli on tarpeen.

  6. Ruksaa tietokannat, jotka päivitetään ohjelmistojen latauksen jälkeen.
    1. Oletuksena on ruksattuna tietokannat, jotka ovat fyysisesti samalla työasemalla.
    2. Tietokantojen päivitys tarvitsee tehdä vain yhdellä työasemalla / tietokanta.
  7. Valitse haettava versio (Virallinen tai Custom). Käytä aina versiota "Virallinen", mikäli et ole saanut poikkeavaa ohjeistusta.
  8. Käynnistä lataus painamalla Käynnistä.

Ohjelma tarvitsee palomuurilta luvan ottaa TCP-yhteys osoitteeseen update.skj.fi porttiin TCP/20200. Mikäli yhteyttä ei saada, ohjelma ilmoittaa siitä.

HUOM!
Mikäli järjestelmä on asennettu virtuaalipalvelimelle, niin riittää että vain yhdellä käyttäjällä päivitetään.

Mikäli asennus on lokaali eli paikallisilla koneilla, niin kantakoneen jälkeen pitää päivittää myös kaikki loput koneet ja toisten myymälöiden koneet. Mitään konetta ei saa jättää päivittämättä. Huomioi myös reissussa olevat kannettavat tietokoneet ja messukassat, joihin on taustaohjelma asennettu.

Virhetilanteissa virheen syytä voi etsiä ohjelman tallentamasta lokitiedostosta. Lokitiedosto tallentuu ohjelmistopolkuun tiedostonimelle winskjupdate.log. Useimmiten virheet johtuvat siitä, että jotain SKJ-ohjelmia on jäänyt auki jollekin koneelle. Koneen uudelleenkäynnistys ja sitten uudelleen päivitys auttaa monesti.





Päivitys verkkokauppaympäristössä

Päivitystyökalu tarkistaa ja ilmoittaa mikäli verkkokaupan tietokantoja tulee päivitää. Yleensä nämä ovat aina ajan tasalla jo valmiiksi.

Jos verkkokaupasta puuttuu päivitettävän taustaohjelman version vaatimia kenttiä, niin päivitys keskeytyy ja siitä tulee alla olevan kuvan mukainen ilmoitus.


Mikäli näin käy, niin ole yhteydessä Nethitin tukeen osoitteessa tuki@nethit.fi ja pyydä päivittämään verkkokaupan tietokantaan uuden taustaohjelmaversion vaatimat kentät.


Katso myös Actian PSQL tietokantaohjelmiston päivitysohjeet.