kassajärjestelmä

Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Etukuponkien tietoja voidaan tarkastella verkkokaupan hallinnasta. Etukuponkien hallinta on sivumenussa kohta "Etukupongit".



Etukupongin luominen

Uusi etukuponki luodaan nappulasta "Lisää etukuponki".

Etukupongin nimi ja tyyppi

Etukupongille tulee antaa hyvä nimi, sillä nimi näkyy myös verkkokaupan asiakkaille. Lisäksi kun nimestä selviää heti esim. kohderyhmä sekä alennuksen tyyppi ja suuruus, niin se erottuu jatkossa helpommin etukuponkien listauksessa.

Etukupongin tyypiksi voi valita yhden kolmesta vaihtoehdosta:

Euromääräinen alennus antaa asiakkaan tilauksesta suoraan alennuksen euroissa, esim. -35€ tilauksen arvosta. Toiminta muistuttaa hieman lahjakorttia.

Prosentuaalinen alennus antaa asiakkaan tilauksesta prosentuaalisen alennuksen, esim. 10% koko tilauksen arvosta.

Ilmainen toimitus antaa asiakkaan tilaukseen ilmaisen toimituksen riippumatta valitusta toimitustavasta.
VAROITUS: Tämä saattaa ostoskorista ja toimitustavasta riippuen antaa hyvinkin suuria etuja asiakkaalle ja siten kuluja kauppiaalle.

Jokaisen etukupongin tyypin kanssa on mahdollista ja suositeltavaa asettaa verollinen vähimmäistilaussumma. Etukuponki ei aktivoidu asiakkaan tilaukseen, ellei tilauksen verollinen kokonaissumma ylitä etukupongille asetettua vähimmäistilaussummaa.
Yleisesti: mitä isomman edun etukuponki, sitä suurempi vähimmäistilaussumma kannattaa laittaa.

Etukupongin aktivointi

Etukupongin aktivointi, eli tapa jolla asiakas saa etukupongin käyttöönsä, valitaan kohdasta "Aktivointi / Käyttö". Etukupongin aktivointitapoja on seitsemän (7) erilaista:

Annan oman kuponkikoodin ja jaan sitä itse. Koodi ei ole kertakäyttöinen.
Tällaiselle etukupongille saa antaa haluamansa koodin. Etukupongille ei voi asettaa käyttörajoitusta, vaan koodia voi käyttää rajattomasti koko etukupongin voimassaolon ajan. Kauppias voi jakaa koodia asiakkailleen omatoimisesti esim. sähköpostitse, tai ruksittaa kohdan "Mainosta julkisesti", jolloin verkkokauppa tekee koodista mainoksen automaattisesti.

Luon etukäteen kuponkikoodeja haluamani määrän ja jaan niitä itse. Koodit ovat yksilöityjä ja käyttökerrat voidaan rajata.
Tällaiselle etukupongille voi määrittää rajattoman määrän ainutlaatuisia koodeja, joille määritetään käyttökerrat, esim. kaksi käyttökertaa per koodi. Verkkokauppa ei jaa näitä koodeja, vaan Kauppiaan täytyy jakaa koodeja asiakkailleen omatoimisesti esim. sähköpostitse tai myymälässä kävijöille.

Kuponki aktivoituu heti kun asiakas rekisteröityy verkkokauppaan.
Tällainen etukuponki aktivoituu automaattisesti ja vain uusille etukupongin voimassaoloaikana rekisteröityville asiakkaille, eli vanhat jo kerran rekisteröityneet asiakkaat eivät saa tätä etukuponkia (ellei rekisteröidy uudella sähköpostilla). Koodille voi asettaa halutun asiakaskohtaisen käyttökertamäärän.

Kuponki aktivoituu heti kun asiakas kirjautuu verkkokauppaan.
Tällainen etukuponki aktivoituu automaattisesti kaikille etukupongin voimassaoloaikana verkkokauppaan kirjautuville asiakkaille, mutta vain kerran per asiakas. Koodille voi asettaa halutun asiakaskohtaisen käyttökertamäärän.

Kuponki aktivoituu kun asiakas liittyy uutiskirjeen tilaajaksi.
Tällainen etukuponki aktivoituu automaattisesti, kun asiakas liittyy verkkokaupan kautta uutiskirjeen tilaajaksi. Koodille voi asettaa halutun asiakaskohtaisen käyttökertamäärän.

Kuponki aktivoituu kunasiakas on vieraillut verkkokaupassa annetun ajan verran.
Tällainen hyvin suosittu etuponki aktivoituu, kun asiakas on vieraillut verkkokaupassa halutun määrän sekunteja tai minuutteja. Koodille voi asettaa halutun asiakaskohtaisen käyttökertamäärän.

Kuponki aktivoituu kun asiakas on arvostellut tuotteen.
Tällainen etukuponki aktivoituu automaattisesti joka kerta, kun asiakas on antanut johonkin verkkokaupan tuotteeseen tuotearvostelun. Eli jos asiakas arvostelee viisi (5) tuotetta, niin asiakas saa samaten viisi (5) koodia. Tällaisen etukupongin kohdalla on siis tärkeää, että sille on asetettu sopivan suuruinen vähimmäistilaussumma. Koodeille voi asettaa halutun yhteisen käyttökertamäärän.

Etukupongin voimassaoloaika

Etukuponki voidaan asettaa voimaan pysyvästi, tiettyyn päivään ja aikaan asti tai vaikkapa alkamaan vasta tulevaisuudessa. Nämä valinnat tehdään kohdan "Voimassaoloaika" alta.

Jos etukupongin halutaan pysyvän voimassa aina ikuisuuteen asti, tulee ruksittaa kohta "Jatkuva".

Mikäli "Jatkuva"-kohtaa ei ole ruksittu, niin etukupongille on mahdollista asettaa alkamis- ja loppumispäivä ja -aika.

"Voimassaolopäivä ja -aika" tarkoittaa aikaväliä, jonka aikana verkkokaupassa vierailevien asiakkaiden on mahdollista saada eli aktivoida kyseinen etukuponki.

"Voimassaoloaika aktivoinnista" tarkoittaa aikaväliä päivinä, joiden aikana etukupongin saanut asiakas voi käyttää kyseisen etukupongin.
Jos voimassaoloaika on esim. 5 pv, niin asiakas voi käyttää etukupongin viiden päivän aikana siitä hetkestä, kun tämä on kupongin saanut.

Etukupongin rajaukset

Etukuponki voidaan halutessa rajata niin, että se on voimassa vain tietyille tuotteille ja/tai tietyille asiakkaille.

Voidaan asettaa että kuponki on voimassa esim. vain kahdelle tuotteelle ja pelkästään yritysasiakkaille.



Etukuponkien listauksen suodatus

Etukuponkien suodatus on listauksen yläpuolella. Etukupongeista voidaan suodattaa näkymään esim. pelkästään tällä hetkellä aktiiviset tai vasta tulevaisuudessa aktivoituvat etukupongit.

Omana vaihtoehtonaan on myös mahdollisuus piilottaa kaikki vanhentuneet etukupongit näkyvistä nappulasta "Piilota vanhentuneet".

Kaikki suodatukset saa pois pois nappulasta "Poista suodattimet".



Etukuponkien listauksen lisäominaisuudet

Etukuponkien listasta voidaan ottaa raportti excel-muodossa kohdasta "Raportit". Lista voidaan lisäksi viedä useampaan eri muotoon kohdasta "Vie".

Listauksessa näkyviä otsikoita voidaan lisätä ja poistaa oikean yläreunan valikosta "Sarakkeiden näkyvyys". Alasvetovalikossa sinisellä pohjalla olevat otsikot ovat tällä hetkellä listauksessa näkyvissä ja valkoiset ovat piilotettuja. Saat vaihdettua näkyvyyttä klikkaamalla alasvetovalikon vastaavia otsikoita.






  • No labels